Faktoring dla nowych firm – jak poprawić płynność finansową, gdy dopiero wchodzisz na rynek?

Najlepsze oferty finansowe dla Twojej firmy

Faktoring dla nowych firm – jak poprawić płynność finansową, gdy dopiero wchodzisz na rynek?

biurko z telefonem i zeszytem

O co powinien zadbać przedsiębiorca, który dopiero wchodzi na rynek? O dopracowanie produktu czy usługi? O pozyskanie jak największej liczby klientów? Oczywiście, że tak. Jednak najważniejsze w tym wszystkim jest zachowanie płynności finansowej. Bez posiadania środków na bieżącą działalność firmy możesz szybko popaść w długi, nawet jeśli klientów Ci nie brakuje, a sprzedaż wzrasta. Faktoring dla nowych firm pozwoli Ci uniknąć sytuacji, w której będziesz zmuszony zamknąć interes, zanim go na dobre rozwinąłeś. Sprawdź zatem, czym jest faktoring i jak mogą z niego skorzystać nowe firmy.

 

Czym jest faktoring?

Faktoring to usługa polegająca na finansowaniu faktur o odroczonych terminach płatności. Przedsiębiorca, który sprzedał towar lub wykonał usługę, wystawia za nią fakturę. Następnie przekazuje ją do firmy faktoringowej (faktora), która wypłaca mu zaliczkę w wysokości 70-95% wartości brutto kwoty na fakturze. Przedsiębiorca otrzyma resztę należności, gdy tylko jego kontrahent opłaci fakturę. Jednak dzięki temu przedsiębiorca od razu otrzymuje należną zapłatę, a przynajmniej dużą jej część, a jego kontrahent ma wystarczająco długi termin płatności, który nie narusza jego płynności finansowej. Innymi słowy, obie strony współpracy biznesowej unikają zatorów płatniczych.

Z faktoringu korzysta coraz więcej mniejszych i większych przedsiębiorstw, które od dawna działają na rynku w swojej branży. Czy takie rozwiązanie sprawdzi się także w przypadku nowych firm?

 

Dlaczego nowa firma powinna skorzystać z faktoringu?

Faktoring to jedna z najlepszych usług finansowych, z jakiej mogą skorzystać nowe firmy. Jako nowy gracz na rynku nie masz jeszcze wyrobionej marki. To jeszcze nie czas, aby narzucać własne warunku współpracy. Wprost przeciwnie, często to ty będziesz musiał dostosować się do wymagań kontrahenta, ponieważ w przeciwnym razie, skorzysta on z usług konkurencji. Natomiast faktoring pozwoli Ci na zaoferowanie potencjalnemu partnerowi biznesowemu dłuższego terminu płatności, co może przekonać go, aby skorzystał właśnie z Twojej oferty.

Poza tym, jeśli dopiero zaczynasz działać w swojej branży, nie zawsze możesz pozwolić sobie na zajście z ceny. Zresztą takie rozwiązanie zawsze powinno być ostatecznością. A wielu potencjalnych klientów będzie w stanie zapłacić nieco więcej za dany produkt czy usługę, byleby tylko mogli rozliczyć się o miesiąc czy dwa później. Patrząc pod tym kątem, faktoring pozwala Ci na dotarcie do większej liczby klientów, dla których bardziej liczy się termin płatności, niż ostateczna kwota na fakturze.

A jeśli już przy fakturach jesteśmy, to warto przypomnieć, że miliony na papierze są niczym w porównaniu do tysięcy na koncie. Za środki zamrożone w fakturach nie zatowarujesz swojego sklepu ani nie kupisz surowców, z których wytwarzasz swoje produkty. Przyszłymi należnościami nie opłacisz pracowników, urzędu skarbowego czy ZUS-u.

Natomiast za pieniądze wypłacone od faktora opłacisz każdy niezbędny wydatek w swojej firmie. Jest to szczególnie istotne właśnie w przypadku nowych firm, które nie mają jeszcze poduszki finansowej. Na samym początku działalności nie możesz liczyć na przychylność dostawców. Większość z nich będzie oczekiwała, że za firmowe zakupy zapłacisz z góry (w takim wypadku dobrym rozwiązaniem może być również faktoring odwrotny, pomagający z sfinansowaniu faktur kosztowych). A jeśli wyprzedasz towar, ale nie otrzymasz za niego zapłaty, nie będziesz miał środków na wyprodukowanie kolejnej partii itd. W ten sposób to nie brak klientów wykończy Twoją działalność, ale zator płatniczy i brak płynności finansowej.

Jest to o tyle istotne, że nowe firmy mają ograniczone możliwości uzyskania kredytu dla firm. Większość banków wymaga, aby potencjalny kredytobiorca działał na rynku od co najmniej 12 miesięcy. Oczywiście zawsze możesz skorzystać z opcji kredytu na start. Jednak lepiej zostawić sobie możliwość zaciągnięcia kredytu dla firm inną okazję, ponieważ każde takie zobowiązanie obniża zdolność kredytową Twojego przedsiębiorstwa.

Nie zapominajmy również o tym, że firma faktoringowa wstępnie weryfikuje Twoich kontrahentów. Dzięki temu masz pewność, że współpracujesz z rzetelnym partnerem biznesowym, który terminowo rozlicza się za zakupiony towar czy wykupioną usługę.

 

Faktoring dla nowych firm – warunki i wymagania

Szczegółowe warunki faktoringu dla nowych firm zależą od konkretnej firmy faktoringowej. ➡ Możesz je szybko i łatwo porównać dzięki Rankingowi Firm Faktoringowych.

W wielu przypadkach wystarczy, że działalność gospodarczą prowadzisz od 3 miesięcy. Samo podpisanie umowy z firmą faktoringową nie jest skomplikowane. Często wystarczy przesłać do faktora zdjęcie lub skan dowodu osobistego oraz potwierdzenie przelewu składek do ZUS-u, lub urzędu skarbowego.

Na początku swojej działalności możesz liczyć na finansowanie faktur do około 50 000 zł. Oczywiście im lepiej będzie się rozwijała Twoja firma, tym szybciej będziesz mógł zwiększyć limit faktoringowy. W zależności od warunków umowy możesz otrzymać nawet do 95% wartości brutto kwoty na fakturze.

Faktoring dla nowych firm to często jedyne rozwiązanie, aby przetrwać pierwsze miesiące po wejściu na rynek, gdy zaczynamy zupełnie od zera. Na szczęście wiele firm faktoringowych oferuje usługę faktoringu dopasowaną do potrzeb startującego przedsiębiorstwa. Zanim zdecydujesz się na jedną z nich, porównaj poszczególne oferty w Rankingu Firm Faktoringowych.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *