Sprzedaż faktur czy faktoring tradycyjny?

Sprzedaż faktur czy faktoring tradycyjny?

sprzedaż faktur a faktoring

Prowadzenie własnej działalności gospodarczej wiąże się z dużą odpowiedzialnością. Od podejmowanych przez właściciela decyzji zależy, czy dana firma utrzyma się na rynku, czy zacznie tracić klientów, popadać w długi i ostatecznie zbankrutuje. Pozornie może się jednak wydawać, że przedsiębiorca nie zawsze ma wpływ na to, w jakiej sytuacji finansowej znajduje się jego firma. Przecież czasem to kontrahent może domagać się wystawienia faktury z odroczoną płatnością, na czym cierpi płynności finansowa danego przedsiębiorstwa. Jednak w rzeczywistości, istnieje wiele rozwiązań, które pozwalają wyjść obronną ręką w takich sytuacjach. Jednym z nich jest sprzedaż faktur. Na czym ona polega? Czym różni się sprzedaż faktur od faktoringu? Poniżej przedstawiamy odpowiedzi na powyższe pytania.

 

Sprzedaż faktur a płynność finansowa przedsiębiorstwa

Moment, w którym kontrahent przelewa na konto przedsiębiorcy kwotę za wystawioną fakturę, ma ogromne znaczenie dla utrzymania płynności finansowej firmy. Jeśli przedsiębiorstwo ma nieustanny dostęp do gotówki, to nie tylko może rozliczać się na czas z własnymi dostawcami, pracownikami oraz urzędami, ale dodatkowo jest w stanie sfinansować nieplanowane wydatki. Dzięki temu może kupić w okazyjnej cenie niezbędne surowce, a także zaplanować przyszłe inwestycje.

Z kolei brak płynności finansowej zawsze wiąże się z niepewnością, stresem, a niejednokrotnie i dodatkowymi kosztami. Czasem wystarczy drobne opóźnienie w rozliczeniu z kontrahentem, aby przedsiębiorca musiał się zadłużać, by wypłacić pensję pracownikom czy opłacić składki w ZUS-ie, czy urzędzie skarbowym. Można tego uniknąć, decydując się na opcję sprzedaży faktur.

 

Na czym polega sprzedaż faktur?

Sprzedaż faktur to bardzo proste i wygodne rozwiązanie, które pozwoli Ci na utrzymanie płynności finansowej, gdy część wystawianych przez Ciebie faktur ma odroczony termin płatności. Sprawdzi się szczególnie w przypadku firm, które wystawiają kilka, kilkadziesiąt faktur w skali miesiąca, Nawet jeśli ich wysokość nie jest wysoka. Oznacza to, że bez problemu sprzedasz faktury o wartości nawet 700 zł. A na czym dokładnie polega ta usługa?

Sprzedaż faktur polega na sprzedawaniu wystawionych faktur faktorowi, czyli najczęściej firmie faktoringowej. W praktyce wygląda to tak, że jako przedsiębiorca wystawiasz faktury swoim kontrahentom, a następnie sprzedajesz je wybranej firmie faktoringowej.

➡ Najlepsze firmy faktoringowe znajdziesz w tym Rankingu Firm Faktoringowych.

Dzięki temu firma faktoringowa niemalże od razu wypłaci ci należność za taką fakturę. Oznacza to, że pieniądze błyskawicznie trafią na Twoje konto, nawet jeśli termin płatności upływa dopiero za kilka dni czy miesięcy.

W przypadku sprzedaży faktury, to firma faktoringowa staje się jej właścicielem. Gdy kontrahent będzie chciał spłacić należności, będzie rozliczał się już bezpośrednio z faktorem.

 

Kto może skorzystać z usługi sprzedaży faktur?

Jak wspomnieliśmy wcześniej, sprzedaż faktur to idealne rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy często wystawiają faktury z odroczonym terminem płatności. Co ważne, sprzedaż może dotyczyć faktur nawet na niewielkie kwoty, takie jak np. 700 zł. Nie ma również znaczenia, czy danego miesiąca wystawiasz kilka, czy kilkadziesiąt faktur. W dowolnym momencie możesz sprzedać dowolną ich liczbę, gdy tylko uznasz, że natychmiast potrzebujesz gotówki.

Sprzedaż faktur ma jeszcze jedną niezwykle ważną zaletę. Z tego rozwiązania mogą skorzystać zarówno firmy od lat działające na rynku, jak i początkujący przedsiębiorcy. Dzięki temu sprzedaż faktur do doskonała alternatywa dla kredytów, które często są niedostępne dla nowych firm. W przeciwieństwie do tego, ze sprzedaży faktur możesz skorzystać, nawet jeśli założyłeś firmę niespełna rok temu.

 

Sprzedaż faktur a faktoring tradycyjny – różnice

W wielu firmach faktoringowych możesz skorzystać zarówno ze sprzedaży faktur, jak i opcji tradycyjnego faktoringu. Czym różnią się od siebie te dwa rozwiązania?

Przede wszystkim faktoring tradycyjny przeznaczony jest dla przedsiębiorców, którzy osiągają odpowiednie obroty czy przychody. W przypadku niektórych firm faktoringowych muszą one wynosić od 100 000 zł, a w innych co najmniej 1 000 000 zł, a nawet więcej. W przeciwieństwie do tego, w ramach usługi sprzedaży faktur nie musisz spełniać żadnych wymogów związanych z obrotem, czy osiąganymi przez ciebie przychodami.

Kolejna różnica pomiędzy faktoringiem tradycyjnym a sprzedażą faktur polega na tym, że ta pierwsza usługa wiąże się z podpisaniem umowy faktoringowej. Zazwyczaj zostaje w niej określone liczba kontrahentów oraz wartość wierzytelności, które będę objęte faktoringiem. Natomiast sprzedaż faktur jest bardziej elastyczna. Sam decydujesz, kiedy, ile faktur i na jaką kwotę sprzedaż. Wszystko zależy od twoich potrzeb w danym momencie. Potrzebujesz więcej środków np. na zakup dodatkowych surowców? Sprzedajesz więcej faktur i cieszysz się z natychmiastowego dostępu do gotówki. Twoja płynność finansowa jest pod kontrolą? Nie korzystasz ze sprzedaży faktur, tylko spokojnie czekasz, aż Twoi kontrahenci wywiążą się ze swoich zobowiązań wobec Ciebie.

Poza tym w ramach faktoringu tradycyjnego od firmy faktoringowej otrzymujesz zazwyczaj około 80% kwoty, na jaką opiewa wystawiana przez Ciebie faktura. Reszta wpłynie na Twoje konto, gdy Twój kontrahent opłaci fakturę. Z kolei sprzedając pojedyncze faktury, firma faktoringowa wypłaca zazwyczaj nawet do 97% wartości brutto kwoty na fakturze.

Sprzedaż faktur to idealne rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy chcieliby skorzystać z zalet faktoringu, ale niekoniecznie chcą lub mogą związać się długoterminową umową z firmą faktoringową. Elastyczność tej usługi sprawia, że nawet niewielka firma może utrzymać płynność finansową, pomimo wystawiania wielu faktur z odroczonym terminem płatności.

 

Jedna odpowiedź

  1. Ann pisze:

    Ja korzystam od lat z faktoringu (warto zasięgnąć wcześniej języka, ja wybrałem bibby financial services) i tylko w tym temacie się mogę wypowiedzieć. Największa zaleta to dla mnie pieniądze od razu po wykonaniu usługi, co w handlu jest rzadkością 😀 Ponadto już nie pilnuję terminów płatności, faktor robi to za mnie. Ja w końcu skupiam się tylko na biznesie a nie rzeczach „wokół”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *