Finansowanie faktur – czy warto skorzystać z faktoringu?

Najlepsze oferty finansowe dla Twojej firmy

Finansowanie faktur – czy warto skorzystać z faktoringu?

finansowanie faktur

Finansowanie faktur to usługa, która pozwala przedsiębiorcom na otrzymanie należności z wystawianych faktur przed upływem terminu płatności. I choć coraz więcej firm decyduje się na współpracę z firmą faktoringową, to niektórzy wciąż mają obawy, jak taki krok wpłynie na relacje z kontrahentami. Przyjrzyjmy się zatem, jak finansowanie faktur wpływa na wizerunek firmy.

 

Na czym polega finansowanie faktur?

Finansowanie faktur, czy też po prostu faktoring, to stosunkowo nowa usługa, z której mogą korzystać polscy przedsiębiorcy. Polega ona na tym, że dana firma sprzedaje firmie faktoringowej nieprzeterminowane faktury, od razu uzyskując należne z tego tytułu środki. Jednocześnie kontrahent opłaca fakturę we wcześniej ustalonym terminie. Na finansowaniu faktur zyskują obie strony transakcji: przedsiębiorca, ponieważ natychmiast otrzymuje zapłatę za wykonaną usługę lub sprzedany towar oraz jego kontrahent, który może liczyć na dłuższe terminy płatności.

➡ Sprawdź ranking firm faktoringowych ⬅

Warto wiedzieć, że poza tradycyjnym finansowaniem faktur, firmy faktoringowe oferują również finansowanie zakupów, czyli tzw. faktoring odwrotny. W takim przypadku to przedsiębiorca, który otrzymuje fakturę od swojego dostawcy, przekazuje ją firmie faktoringowej. Wówczas faktor od razu wypłaca kontrahentowi należność wynikającą z takiej faktury, podczas gdy przedsiębiorca rozlicza się z firmą faktoringową w chwili, gdy upłynie termin jej ważności.

W takiej sytuacji również każdy zyskuje. Dostawca szybciej otrzymuje zapłatę, pomimo że przedsiębiorca nie pozbywa się własnych środków i może przeznaczyć je na inny cel.
Jak widzisz, faktoring, czy to w postaci finansowania faktur, czy finansowania zakupów pozwoli ci na zachowanie płynności kredytowej przedsiębiorstwa. I to bez konieczności sięgania po kredyt dla firm.

Skąd w takim razie biorą się obawy, jakoby faktoring mógł negatywnie wpłynąć na relacje pomiędzy kontrahentami? Przede wszystkim jest to wynikiem nieporozumienia. Przyjrzyjmy się temu bliżej.

 

Finansowanie faktur a relacje biznesowe

Choć finansowanie faktur przynosi korzyści obu stronom relacji biznesowej, to niektórzy przedsiębiorcy wciąż mają obawy przed skorzystaniem z tej usługi. Przede wszystkim boją się, jak na ten fakt zareagują ich kontrahenci. Po prostu pojawiają się wątpliwości, czy kontrahent nie będzie miał nic przeciwko temu, że do współpracy pomiędzy nimi w pewnym sensie dołączy trzecia strona, czyli firma faktoringowa.

W przypadku tradycyjnego finansowania faktur firma faktoringowa przejmuje na siebie wierzytelność wynikającą z danej faktury. Oznacza to, że kontrahent spłaca należność bezpośrednio faktorowi, a nie przedsiębiorcy, od którego zakupił towar. Pamiętajmy jednak, że z punktu widzenia kontrahenta, nie zmienia się nic więcej. Ani nie ponosi on z tego tytułu dodatkowych opłat, ani nie skraca się termin rozliczenia faktury. Nie powinien mieć on żadnych powodów do obaw.

Jeśli jednak Twój kontrahent ma pewne wątpliwości związane z tym, że zamierzasz przekazać jego fakturę firmie faktoringowej, zastanów się, z czego może to wynikać. Może do tej pory zawsze rozliczał się z Tobą z opóźnieniem, a Ty nigdy nie wyciągałeś z tego konsekwencji? W takim razie Twój kontrahent faktycznie może mieć opory przed współpracą z firmą faktoringową, która za wszelkie opóźnienia może zacząć doliczać dodatkowe opłaty. Czy jednak warto narażać płynność finansową własnej firmy dla nierzetelnego kontrahenta, który nie do końca przejmuje się terminami i rozlicza faktury, dopiero gdy mu się o tym kilkukrotnie przypomni?

Poza tym zawsze możesz skorzystać z finansowania faktur w opcji niepełnej. W takim przypadku również otrzymujesz środki natychmiast po przekazaniu faktury do firmy faktoringowej, ale nie dochodzi tutaj do cesji wierzytelności na faktora. Oznacza to, że w przypadku opóźnień w rozliczeniu z kontrahentem, musisz z własnej kieszeni oddać pieniądze firmie faktoringowej, a odzyskanie należności od kontrahenta leży po Twojej stronie. Takie rozwiązanie jest szczególnie zalecane przedsiębiorcom, którzy na co dzień współpracują z rzetelnymi partnerami biznesowymi.

Co jednak w przypadku, gdy Twój kontrahent zdecydowanie sprzeciwia się faktoringowi? Przede wszystkim może być to dla Ciebie sygnał ostrzegawczy, więc dobrze zastanów się, czy w takim przypadku warto decydować się na taką współpracę. Jeśli jednak nie masz innego wyjścia, to zawsze możesz wybrać usługę faktoringu cichego, czyli finansowanie faktur, o którym Twój kontrahent się nie dowie.

W przypadku faktoringu cichego nie dochodzi do cesji wierzytelności, a kontrahent w dalszym ciągu wpłaca należność na Twoje konto. Następnie po prostu samodzielnie przekazujesz te pieniądze firmie faktoringowej, która już wcześniej zapewniła Ci finansowanie takiej faktury.

 

Jak finansowanie faktur wpływa na wizerunek firmy?

Wszelkie obawy związane z finansowaniem faktur pojawiały się przede wszystkim, gdy ta usługa wchodziła na rynek. Obecnie coraz więcej przedsiębiorców korzysta z faktoringu i bardzo ceni sobie korzyści wynikające z finansowania faktur.

Faktoring pozwala przede wszystkim utrzymać płynność finansową firmy, ale to nie wszystko. Dzięki finansowaniu faktur możesz tak naprawdę poprawić relacje biznesowe z kontrahentami. Wynika to przede wszystkim z tego, że bez problemu możesz godzić się na odpowiednio dłuższe terminy płatności. Skoro i tak otrzymujesz należność od razu po wystawieniu faktury, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby Twój kontrahent rozliczył fakturę za dwa, a nawet trzy miesiące.

Co więcej, finansowanie faktur pozwoli Ci na uzyskanie dobrej opinii nie tylko w oczach kontrahentów, ale i różnych instytucji finansowych. Jeśli kiedykolwiek będziesz starał się o kredyt dla firm, bank dokładnie przyjrzy się Twojej sytuacji finansowej. A dobra płynność finansowa sprawi, że będziesz miał szanse na większy i tańszy kredyt.

Obecnie korzystanie z finansowania faktur już nikogo nie dziwi. Przedsiębiorcy decydują się na to rozwiązanie, gdyż przynosi ono korzyści każdej ze stron relacji biznesowej. Jest to również dobry sposób na budowanie pozytywnego wizerunku nie tylko wśród potencjalnych kontrahentów, ale i banków.

 

 

Jedna odpowiedź

  1. Karol pisze:

    Odpowiedź brzmi – warto. Kwestia znalezienia odpowiedniego faktora.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *