Czym są gwarancje bankowe?

Zamierzasz podjąć się kosztownych inwestycji i zależy Ci na poprawie wiarygodności firmy? W tym celu możesz starać się o gwarancję bankową. Sprawdźmy, czym ona jest i jak możesz ją uzyskać.
Gwarancja bankowa – co to jest?
Gwarancja bankowa to rodzaj umowy pomiędzy bankiem a przedsiębiorą, w ramach której instytucja finansowa zobowiązuje się do spłaty zobowiązania w imieniu firmy, która otrzymała taką gwarancję. Oznacza to, że bank zapewnia Twojego kontrahenta, że spłaci Twoje należności, jeśli Ty nie będziesz
w stanie tego zrobić. Dzięki temu możesz liczyć na wysokie finansowanie z innego banku lub intratną współpracę z kontrahentem. Po prostu gwarancja bankowa sprawia, że mają oni pewność, że na pewno odzyskają pieniądze, które masz od nich otrzymać.
Oczywiście żaden bank nie udziela gwarancji bezinteresownie. Najczęściej prowizja za podpisanie takiej umowy waha się od 0,5 do kilku procent gwarantowanej kwoty.
➡ Potrzebujesz dodatkowych środków na niezbędne inwestycje? Sprawdź Ranking Kredytów dla Firm.
Jakie są rodzaje gwarancji bankowych?
Gwarancje bankowe możemy podzielić na dwa rodzaje ze względu na formalności związane ze spłatą zobowiązania na rzecz wierzyciela. Są to gwarancje bankowe:
- warunkowe,
- bezwarunkowe.
W przypadku bezwarunkowych gwarancji bankowych bank wypłaca beneficjentowi całą kwotę zobowiązania bez sprawdzana żadnych dokumentów, czy zasadności takiego żądania. W przypadku warunkowej gwarancji bankowej jest inaczej. Bank wypłaci beneficjentowi środki, tylko jeśli zostały spełnione warunki, które określono w ramach umowy. Innymi słowy, przy warunkowej gwarancji bankowej bank dokładanie sprawdzi, czy żądanie beneficjenta jest zasadne, i czy złożył on odpowiednie dokumenty, na podstawie których domaga się on wypłaty gwarancji bankowej.
➡ Szukasz optymalnego zabezpieczenia? Sprawdź, na czym polega zabezpieczenie w postaci weksla in blanco.
Co można zabezpieczyć gwarancją bankową?
Gwarancje bankowe cieszą się sporą popularnością wśród przedsiębiorców. Nie ma w tym jednak nic dziwnego, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, w jakiej sytuacji takie gwarancje mogą się przydać. Otóż służą one jako zabezpieczenie:
- spłaty kredytu,
- zapłaty cła,
- zwrotu zaliczki,
- rękojmi,
- spłaty rat leasingowych,
- dobrego wykonania umowy czy kontraktu,
- zapłaty za towar czy usługi.
Po prostu gwarancje bankowe sprawdzą się wówczas, gdy chcesz pokazać potencjalnemu kontrahentowi, że jesteś godnym zaufania partnerem biznesowym, który spłaca swoje zobowiązania.
➡ Chcesz zwiększyć swoje szanse na uzyskanie wyższego finansowania? Sprawdź, jakie są możliwe zabezpieczenia kredytu dla firm.
Jak uzyskać gwarancję bankową?
Każdy bank, który udziela gwarancji bankowych, dokładanie sprawdza firmę, czy osobę, która o takie zabezpieczenie się stara. Nie musisz się jednak obawiać takiej weryfikacji. Jeśli tylko stać Cię na spłatę danego kredytu, bank z pewnością udzieli Ci gwarancji bankowej. Zatem, jeśli Twoja zdolność kredytowa jest dobra, załatwienie takiej gwarancji będzie tylko formalnością.
Niemniej jednak bank zapewne będzie miał określone warunki, które będziesz musiał dodatkowo spełnić, aby gwarancję bankową otrzymać. Możesz zostać poproszony o założenie konta w banku, który ma udzielić Ci gwarancji oraz o zapewnienie dodatkowego zabezpieczenia. Może mieć ono formę depozytu
o określonej wartości, który zdeponujesz na takim koncie lub obciążenia hipoteki na należącej do Ciebie nieruchomości. Jeśli spełnisz te warunki, będziesz mógł podpisać z bankiem umowę gwarancji bankowej.
Co powinno znaleźć się w umowie gwarancji bankowej?
Zacznijmy od tego, że umowa gwarancji bankowej powinna zostać sformułowana na tyle precyzyjnie, aby nie pozostawiała żadnego pola do interpretacji. A jakie powinny znaleźć się w niej informacje? Są to m.in.:
- rodzaj gwarancji bankowej (warunkowa czy bezwarunkowa),
- konkretna wierzytelność, którą ma objąć gwarancja bankowa,
- czas trwania gwarancji bankowej,
- maksymalna kwota, jaką bank zobowiązuje się wypłacić beneficjentowi gwarancji bankowej,
- termin wypłaty gwarancji bankowej przez bank na rzecz beneficjenta,
- warunki wypłaty gwarancja bankowej przez bank na rzecz beneficjenta.
➡ Szukasz najlepszej oferty kredytowej w Twojej okolicy? Sprawdź Ranking Kredytów dla Firmy w Warszawie.
Uzyskanie gwarancji bankowej to często jedyny sposób na uzyskanie niezbędnego finansowania. Dzięki niej Twój kontrahent zyskuje pewność, że jesteś wypłacalny i może na Tobie polegać, podejmując współpracę
z Twoją firmą. Dodajmy jeszcze, że uzyskanie gwarancji bankowej powinno być formalnością, jeśli Twoja zdolność kredytowa jest dobra. Wówczas bez trudu uzyskasz potrzebne zabezpieczenie i będziesz mógł realizować wymarzone inwestycje czy współprace biznesowe.

Przedsiębiorczyni zafascynowana światem finansów i bankowości. W wolnych chwilach uwielbia czytać powieści kryminalne oraz spędzać czas na świeżym powietrzu (najchętniej w górach!).