Czym są Zasady Dobrych Praktyk w firmie windykacyjnej?

Najlepsze oferty finansowe dla Twojej firmy

Czym są Zasady Dobrych Praktyk w firmie windykacyjnej?

mężczyźni i kobieta siedzą i rozmawiają przy stole konferencyjnym

Windykacja? To brzmi… groźnie? Tylko dla kogoś, kto nie wie, że firmy windykacyjne działają
w oparciu o Zasady Dobrych Praktyk. Dzięki nim masz pewność, że występujący w Twoim imieniu widykator, będzie postępował w pełni profesjonalnie i zgodnie z prawem. Przyjrzyjmy się zatem bliżej, jakie Zasady Dobrych Praktyk stosują najlepsze firmy windykacyjne.


Windykacja – prawdy i mity

Wokół windykacji narosło wiele mitów, które mają niewiele wspólnego z faktycznym odzyskiwaniem należności. Zresztą poświeciliśmy tej kwestii osobny artykuł „4 mity związane z działalnością firm windykacyjnych”. Dlaczego jest to tak istotne zagadnienie? Ponieważ już sama kwestia odzyskiwania należności jest bardzo delikatna. W końcu dotyczy ona pieniędzy, o których nie każdy przedsiębiorca potrafi otwarcie rozmawiać. Zwłaszcza jeśli chodzi o upominanie się o zwrot należności i opłacenie zaległej faktury. Poza tym umówmy się, który przedsiębiorca ma czas na egzekwowanie zapłaty od nierzetelnego kontrahenta? W takim przypadku idealnie sprawdzi się firma windykacyjna, która przejmie na siebie czynności mające na celu odzyskanie długu.

Nie wiesz, którą firmę windykacyjną wybrać? Sprawdź Ranking Firm Windykacyjnych i zapoznaj się z najlepszymi ofertami na rynku.

 

Firma windykacyjne – wątpliwości

Choć coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z usług firmy windykacyjnej, to wielu
z nich ma co do tego wątpliwości. Przede wszystkim niektórzy obawiają się, jak zaangażowanie firmy windykacyjnej wpłynie na ich relacje z dotychczasowymi kontrahentami. Czy nie poczują się tym urażeni?

Warto jednak zdać sobie sprawę, że firma windykacyjna ma na celu takie odzyskanie należności, które będzie korzystne dla obu stron. Pod tym względem pełni ona funkcję negocjatora pomiędzy Tobą
a kontrahentem. Do tego najlepsze firmy windykacyjne wykorzystują swoje doświadczenie, aby wypracować takie rozwiązania, dzięki któremu faktycznie odzyskasz pieniądze.

Jednak szanse na to są największe, gdy do firmy windykacyjnej zgłosisz się dosyć szybko – zanim relacje pomiędzy Tobą a kontrahentem staną się bardzo napięte. Poza tym wiele firm windykacyjnych podkreśla, że największe szanse na polubowne odzyskanie należności dotyczą faktur, które nie są przeterminowane dużej niż 3 miesiące.

Z tego powodu nie warto zwlekać z zaangażowaniem firmy windykacyjnej, zastanawiając się, jak odbierze to Twój kontrahent. Wprost przeciwnie, im szybciej zdecydujesz się na pomoc firmy windykacyjnej, tym masz większe szanse na zakończenie sprawy polubownie. I szybkie odzyskanie należności!

A jeśli nie wiesz, jak wybrać firmę windykacyjną, koniecznie zajrzyj do naszego artykułu,
w którym poruszamy ten temat.

Jest jeszcze jedna blokada, która sprawia, że część przedsiębiorców unika korzystania z usług firm windykacyjnych. Po prostu nie są pewni, jak dana firma windykacyjna zachowa się wobec ich partnera biznesowego. Czy na pewno postępowanie będzie prowadzone w sposób profesjonalny? Czy dana firma windykacyjna nie zastosuje metod, które skompromitują przedsiębiorcę? Właśnie takie obawy rozwiewają Zasady Dobrych Praktyk windykacyjnych.

 

Na czym polegają Zasady Dobrych Praktyk windykacyjnych?

Zasady Dobrych Praktyk windykacyjnych to po prostu kodeks postępowania przedsiębiorstwa finansowego w zakresie świadczonych przez niego usług. Określa on jakie metody mogą stosować firmy windykacyjne, aby działać zgodnie z prawem oraz poszanowaniem etyki i zasad moralnych. Stanowią one gwarancję, że występująca w Twoim imieniu firma windykacyjna, nie zaszkodzi poprzez podejmowane działania Twojej reputacji.

 

Czego dotyczą Zasady Dobrych Praktyk?

Zasady Dobrych Praktyk dotyczą tego, jak firma windykacyjna będzie pracowała nad tym, aby odzyskać należność w Twoim imieniu. Dotyczy to takich obszarów jak:

  • kontakt z firmą windykacyjną,
  • korespondencja i wezwania do zapłaty,
  • rozmowy telefoniczne i windykacja terenowa.

Przyjrzyjmy się im bliżej.

Firma windykacyjna może kontaktować się z dłużnikiem przede wszystkim korespondencyjne lub telefonicznie. Dopuszczalna jest także wizyta terenowa, gdy dwa poprzednie sposoby kontaktu zawiodą. Do tego kontakt pomiędzy firmą windykacyjną a dłużnikiem zawsze musi obywać się z poszanowaniem praw tego drugiego. Windykator ma za zadanie wypracowanie pomiędzy przedsiębiorcą a dłużnikiem rozwiązania, które pozwoli na szybkie załatwienie sprawy, najlepiej na etapie polubownym (więcej na temat etapów postępowania windykacyjnego dowiesz się z tego artykułu). Poza tym firma windykacyjna zobowiązana jest do zachowania tajemnicy oraz ochrony danych osobowych dłużnika.

Wszelka korespondencja do dłużnika powinna być wysyłana w zamkniętej kopercie, bez adnotacji,
że dotyczy ona długów adresata. Wszelkie rozmowy telefoniczne czy wizyty terenowe muszą być prowadzone w czasie, który nie jest uciążliwy dla dłużnika. Również sam przebieg rozmowy powinien być kulturalny i uprzejmy. Jej celem powinno być wyjaśnienie wszelkich wątpliwości czy niejasności dłużnika, a także ustalenie jego sytuacji i wypracowanie najlepszego rozwiązania.

A czego nie może robić windykator? Są to przede wszystkim takie działania, jak:

  • używanie siły, zastraszania i gróźb karalnych,
  • używanie nieprzyzwoitego języka, który uderza w godność dłużnika,
  • przekazywanie informacji i zadłużeniu osobom nieuprawnionym (w tym nieletnim członkom rodziny),
  • przedstawianie nieprawdziwych informacji dotyczących długu oraz konsekwencji jego niespłacenia,
  • przyjmowanie środków pieniężnych bez wystawienia pokwitowania.

Tak naprawdę zasad dotyczących tego, co firma windykacyjna może, a czego nie ma prawa robić, jest wiele. Znajdziesz je na stronie Związku Przedsiębiorstw Finansowych w części poświęconej etyce
i zasadom dobrych praktyk. Najważniejsze jest jednak to, że firma windykacyjna nie może działać dowolnie. Musi stosować się do przepisów prawa i postępować w pełni profesjonalnie, aby nie popsuć dobrego imienia klienta, którego reprezentuje.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *